valkoista sisustamista, kirpparilöytöjä ja unelmia

sunnuntai 14. heinäkuuta 2013

Omasta pihasta

Mehua keittäessäni apulaiseni oli pakko pitää nenä ainakin varpaan päällä :)
Ja kyllä; mä kuljen villasukissa kesät talvet :)
Herneet kypsyvät hurjaa vauhtia. Vielä kaikki menevät suoraan suuhun, mutta etsin jo hyvää hernesosekeiton ohjetta, jos saisin jotain ruokaakin niistä tehtyä. Nyt ne ovat niin makeita, ettei malta "pilata" ihania herneitä keittämällä.
Mustikoita keräsin kolmisen litraa tuosta meidän takapihalta. Varpuja siinä on aika vähän, mutta yllättävän paljon siitä kuitenkin marjaa tuli. Minä rakastan mustikkaa ja siksi peratessani söin kourakaupalla huulet sinisenä. Lopuista keitin mehua. Kokeilin Lindan ohjetta kirjasta "Pala kakkua - ja paljon muuta"
 
Mustikkajuoma
2 pullollista
 
1,5-2 litraa tuoreita mustikoita
1,5 litraa vettä
8dl sokeria
(minä pistin vain 6dl)
3tl sitruunahappoa
(minä laitoin 1,5 sitruunan mehun)
 
Soseuta mustikat kevyesti kulhossa. Lisää 1 litra vettä. Peitä kelmulla ja laita jääkaappiin vuorokaudeksi. Sekoittele välillä.
Kaada isoon kattilaan, lisää loput vedestä. Kiehauta välillä sekoittaen. Kuori vaahto pois.
Siivilöi huolella. Lisää vielä kuumahkoon mehuun sokeri ja sitruuna.
Pullota. Säilytä juoma kylmässä. Laimenna maun mukaan, meillä mennään puolet mehua puolet vettä.
Parhaimmillaan hyvin jäähdytettynä, jääpalojen ja sitruunaviipaleiden kera.
 
 
Meidän yövieras ja poika heräilevät ja haluavat uimaan. Minä lähden heille kuljettajaksi vaikka rantaa ei kovin pitkä matka olekaan!
 
Nähdään rakkaat, Jenny  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, kun ilahdutit minua tervehdykselläsi!